Jag är en mamma till ett barn med funktionsnedsättning.
Min dotter har Intellektuell funktionsnedsättning och starka autistiska symtom.
Alltså två svåra diagnoser!
 
Min dotter har varit kopplad till CSK sedan 2 månaders ålder, i år blir hon 6 år.
Alltså är hon inte okänd för personal på CSK.
Idag skulle min dotter genomgå en vanlig undersökning på ögonmottagningen med läkare.
För att ha i baktanke, dessa diagnoser gör det svårt för min dotter att göra "vanliga" saker.
Jag vill rikta så fruktansvärt mycket kritik mot CSK nu specifikt ögonmottagning, om deras kompetens om barn med funktionsvariationer.
Så som mitt barn blev bemött och behandlad idag gör ont i mitt hjärta, det är en orättvis behandling av mitt barn.
 
Jag kommer punktera upp några rader
 
1. Barn med denna typ av funktionsvariation har väldigt svårt för sociala situationer, min dotter har svårt att hantera närhet, beröring och individer överlag.
Där två läkare sitter mindre än 0.5 meter från henne, rör vid henne, hastiga rörelser vid henne, tilltalar henne som att hon vore ett normalfungerande barn.
 
2. Ena läkaren har en energi som gör hela rummet stressat. Att bemöta barn med funktionsvariationer med denna energi är helt fel, den skapar en stress hos mitt barn.
 
3. Min dotter har svårt med att hantera beröring - ändå rör läkarna vid henne precis som att detta skulle hjälpa.
 
4. Min dotter har en språkförsening i sin IF (utvecklingsstörning) som gör att hennes hjärnkapacitet inte kan hantera ett vanligt tal, HEMMA använder vid tecken som stöd och bilder för att kommunicera på bästa sätt.
 
5. De bokar en vanlig längd på besökstid och tror att detta ska gå snabbt och enkelt. För min dotter att ta droppar i ögonen kan ta mer än 1 timme med motivation - INGEN lyckades att ta dropparna på henne.
 
ALLT detta och lite till slutar med att min dotter går upp i kraftig affekt. Hon sparkar, slåss, skriker och försöker ge sig på läkarna.
 
Jag får hålla ner hennes ben, armar i många lägen för att skydda läkaren från angrepp av min dotter..
Den stressen de skapade hos mitt barn är under all kritik.
Den stressen och den affekten är inte okej att skapa hos mitt barn.
Mitt barn var rent genomsvettig när vi åkte hem, hon var helt dränerad på energi.
Mitt barn ska kunna gå till en läkare utan att bli bemött och behandlad på detta sätt..
 
Jag riktar skarp kritik mot csk efter detta besök. Jag riktar skarp kritik mot deras kompetens om barn med funktionsvariationer.
 
Därför vi skapat ett projekt som heter NPF-Family, som just är ute och föreläser, samarbetar och krigar för barn med funktionsvariationer.
 
Detta är vad jag vill förändra i samhället, ALLAS KOMPETENS inom diagnoser.
 
VÅRA barn ska kunna vistas hos läkare med mera utan att bli behandlade på ett förfärligt sätt..
sjukvårdens kompetens inom diagnoser MÅSTE höjas.
Höja samhällets kompetens, för detta som det ser ut just nu, är fruktansvärt skrämmande.
 
 

Kommentera

Publiceras ej